Scenografi Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter
Robert Maksinen fick åter det fina uppdraget att skapa scenografin till AMTS produktion. Denna gången var det Ronja Rövardotter som skulle gestaltas. Tillsammans med regissören Maja Eriksson skapades en grund och en idé. Scenografin har inte den klassiska hästskoformen på scenen utan arbetar utifrån en omvänd strategi, där mitten sticker ut mot publiken och därmed skapar en större dynamik och fler möjligheter att få fram alla olika rum som berättelsen bär. Scenen är fast, men ett rullande ekipage i form av ett bord som gick att vända till ett berg och rumpnissehåla och en höj och sänkbar skog till höger hjälpte till att förändra scenbilden. Ett roterande torn skapade en pampig entré till Lovis och den viktigaste personen Ronja. Hela scenbilden hade till uppgift att skapa alla rum både i Mattisborgen men också i skogen, därav den skog till vänster som växer in i Mattisborgen, men också att vrida den högra borgen (Borkafästet) så att muren vänder sig mot publiken och därmed visualisera att den delen är utomhus. Trappan och berget är i mitten där Björngrottan är belägen men även där helvetesgapet finns efter åsknatten i början av föreställningen då borgen går itu.
Lek var det ord som gav oss starten till arbetet med scenografin till denna uppsättning av Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter. Tillsammans med naturmaterial som trä, sten, mossa och givetvis en Mattisborg, hade vi grunden för att skapa en magisk värld där Grådvärgar, Rumpnissar och Vildhästar kan få liv. Till vänster har vi naturen i form av träd med hårda, grova och spretiga grenar. Denna skog växer ut från rövarborgen som har sin port, sitt torn och murar. Mattisbergen har vi i mitten av scenen där även björngrottan ligger. Till höger har vi den mjuka och mystiska skogen där dess djur och väsen har sin hemvist. Vi har skapat en lekplats så som jag hoppas att även Astrid skulle uppskattat, till sina barn Ronja och Birk. Scenograf Robert Maksinen Studio 2010 tog även fram programblad till föreställningen. En vikborg formgavs så besökaren fick med sig en bit av föreställningen hem i from av en egen scenografimodell. |
|